Koningsdag zonder tompouce maar met....

27 april 2019 - Kenton-on-Sea, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

We hebben weer een boeiende week achter de rug. De datum van de musical nadert (3 mei), dus de spanning stijgt. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. We zijn regisseurs, producers, zangleraressen, dansjuffen, soms handhavers ;-), surrogaatmoeders: multitasken! s Avonds gesloopt, maar er wordt vooruitgang geboekt!! Het plan was de musical vrijdagavond in de buitenlucht te doen op school, maar er wordt harde wind voorspeld, dus over op plan B. Inmiddels een zaaltje kunnen boeken in een soort ouderencentrum. Hier mogen we volgende week dinsdag al een keer oefenen, zodat de kinderen kunnen wennen en wij kinnen bekijken hoe we ons ‘podium’ op kunnen bouwen.

Verder leren we Kenton steeds beter kennen en Kenton ons. Iedereen weet inmiddels waar we vandaan komen en dat wij 4 weken helpen op de Bushwillow school met de musical Lion King. We vallen toch wel een beetje uit de toon (what else is new!), maar de reacties zijn hartverwarmend. We waren getipt over een boot met een restaurantje aan de Boesman rivier. We stapten regelrecht een ansichtkaart in, heb het geprobeerd vast te leggen. Volgende week zondag is daar een klein concert van een Zuid-Afrikaanse blues zangeres. Jullie weten dus waar wij te vinden zijn op 5 mei! Kunnen we nog net meepikken voordat we de 6e op het vliegtuig stappen.

Vandaag is het Koningsdag, dus wij hebben ons (heel even) in het oranje gestoken en het Wilhelmus uit volle borst gezongen. Ons eerst flink in het zweet gewerkt door 5km over het strand te rennen. Daarna waren we uitgenodigd bij Zanele - een van de juffen - in haar township. Grote gaten in de weg, koeien die gewoon loslopen, geen stroom en water wat wordt opgevangen. Er is een enorme schaarste aan water in ZA, dus de opvang van regenwater is noodzaak. Ze heeft ons meegenomen naar een weeshuis (..) en toen naar een ceremonie waarbij volop gezongen, gedanst en gebeden werd ter verering van voorouders. Als kers op de taart kregen we zelfgemaakt bier uit een groot blik. Dit blik ging rond onder alle aanwezigen en WIJ kregen het speciale deel van de koe.... de kop. Nee zeggen zou een grote belediging betekenen... De koeienhuid lag te drogen in de zon. Indrukwekkend.

Ook hebben we kennis gemaakt met de Kariega Foundation. Zij initiëren in Kenton allerlei initiatieven in de townships, waaronder (vandaag) een sportdag en zij ondersteunen ‘The Soupkitchen’. Hier vangt een ouder echtpaar kinderen overdag op, helpen ze met huiswerk en geven ze in ieder geval een goede maaltijd per dag. De ouders van deze kinderen zijn  nog wel in beeld, maar zijn vaak verslaafd aan alcohol. Mooi om te horen hoe dit echtpaar hun leven gewijd heeft aan deze missie. Zelf heeft ze op haar 37e - uiteindelijk samen met haar zoon - de basisschool afgerond. Iets om over na te denken.

Morgen staat een uitstapje naar Bathurst op het programma. We zijn uitgenodigd een bezoek te brengen aan de oudste pub van ZA, met wandeling in watersmeeting Nature reserve en lunch in Port Alfred. Vroeg uit de veren dus!

1. Judith:
    28 april 2019
    Weer een mooi kijkje in jullie bijzondere avontuur.
  2. Dianne Sluiter:
    28 april 2019
    Wat een mooie belevenissen weer. Succes met de laatste loodjes!
  3. Margreet Schuil:
    28 april 2019
    Mooie verhalen. Wat goed om wat van een compleet andere wereld mee te krijgen. Het einde nadert alweer. Gaat het voor jullie net zo snel als hier? Weken vliegen voorbij. Volgende week vliegen jullie alweer terug. Maar...... eerst een musical waar jullie met "jullie" kinderen zo hard aan werken. Veel plezier en succes! X
  4. Robert:
    28 april 2019
    Pas op dat jullie niet overwerkt raken 😀😀
  5. Rita Berghuis:
    30 april 2019
    Leuk om te lezen hoe jullie je inzetten! Succes...
  6. Lidy Hummel-van Leeuwen:
    2 mei 2019
    Wat een ongelooflijke ervaring, puur, ongecompliceerd. Proef de sfeer uit jullie verhalen van herkenning, een echt afrikaanse smaak. Wens jullie heel veel succes, ik weet wat het inhoud, de motor te zijn van zo`n gebeuren. Afrikaanse uitdrukking "geniet je gaate uit"
    Dat zal gebeuren. Een hele goede reis terug en behouden thuiskomst. Dikke knuffel van ons beiden.
    Fokke, Lidy xxxxx